Всяко едно дете учи и възприема учебния материал по различен начин. Докато силата на някои ученици е в четенето и писането, то за други по-ефективно работи методът на визуализация. Разбирането на това кой метод на учене е най-лесен и подходящ за Вашето дете, спомага то да постигне пълния си потенциал, а Вие да насочите усилията си в правилна посока.
ДА РАЗБЕРЕМ СТИЛА НА УЧЕНЕ НА НАШЕТО ДЕТЕ
Съществуват 4 основни стила на учене: ВИЗУАЛЕН, АУДИТОРЕН, КИНЕСТЕТИЧЕН И ЧЕТИВНО-ПИШЕЩ. Повечето ученици използват комбинация от всички стилове, но обикновено с един от тях ученикът работи най-ефективно.
Използването на правилния стил на учене води до съществена разлика в това как детето Ви възприема и запаметява учебния материал. Ето защо родител, който е наясно как най-добре учи детето му, би могъл да окуражи силните му страни, вместо да използва методи, които по-скоро биха го затруднили. А най-добрият начин да откриете какъв е стилът на Вашето дете, е като приложите всички и откриете кой работи най-ефективно.
КАКЪВ СТИЛ НА УЧЕНЕ ИМА ДЕТЕТО МИ
Това можете да откриете лесно като отговорите на въпросите зададени по-долу. Отбележете категориите, в които преобладаващият отговор е „да“ – те са тези, които показват в кой стил детето Ви учи най-добре.
ВИЗУАЛНИЯТ СТИЛ НА УЧЕНЕ
· От всички играчки детето ми предпочита илюстрирани книжки (с картинки, графики, карти).
· Детето ми се справя много добре в запомнянето на хора, места, думи и изрази.
· Детето ми проявява изключително любопитство към света и предметите около него.
· Детето ми изпълнява най-добре задачи, в които е приложен нагледен пример.
КАКВО БИ ПОМОГНАЛО НА ДЕТЕТО В ПРОЦЕСА НА УЧЕНЕ
Използването на различни цветове както и цветни бележки, биха помогнали на детето да запомни информацияа по-лесно. Използването на флашкарти, както и на диаграми, чартове и схеми също е добра идея.
АУДИТОРНИЯТ СТИЛ НА УЧЕНЕ
· Детето ми редовно пее, говори или просто издава различни звуци ,докато учи или играе.
· Детето ми се справя много добре, когато получава вербални инструкции.
· Детето обича да говори и да комуникира с другите около него.
· Детето ми успява да чуе и запомни всички инструции преди началото на дадена задача.
· Детето ми задава много въпроси когато пред него е поставена конкретна задача.
В ПОМОЩ НА ДЕТЕТО в процеса на учене биха били песнички, тиха ритмична музика, устно възпроизвеждане на материала, който трябва да бъде усвоен, дори и съчиняване на истории по него.
ЧЕТИВНО-ПИШЕЩ СТИЛ НА УЧЕНЕ
· Детето ми предпочита да чете книги и да пише истории.
· Често прави записки когато работи по конкретна задача.
· Детето ми обикновено запомня информация, която е прочело.
· Детето ми учи най-добре в тиха среда и когато е само в стаята.
· Детето ми се справя най-добре с конкретната задача, когато записва предварително дадените инструкции.
ТОВА, КОЕТО БИ ПОМОГНАЛО НА ДЕТЕТО в процеса на учене са записването на информацията на ръка, правенето на записки, поставянето на заглавия по текста и предварително записване на инструкциите.
КИНЕСТЕТИЧЕН СТИЛ НА УЧЕНЕ
· Детето ми предпочита спортни игри.
· Трудно му е да стои спокойно докато учи.
· Харесва практически активности.
· Справя се по-добре когато в учебния процес са включени повече игри.
· Детето ми предпочита да започне направо конкретната задача, често изпитвайки трудност да изслуша инструкциите докрай.
КАКВО БИ ПОМОГНАЛО НА ДЕТЕТО В ПРОЦЕСА НА УЧЕНЕ
· Опитайте да превърнете ученето във вид игра.
· Прилагайте практически изучавания материал.
· Вземете stress топка, която детето може да използва при заучаването на по-обемен материал.